Για τις ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες η κρίση στη Λιβύη αποδείχθηκε «μάννα εξ ουρανού». Κι αυτό γιατί κλήθηκαν να συμβάλουν στην ασφαλή μεταφορά χιλιάδων ξένων υπηκόων, κυρίως Κινέζων, προς την Ελλάδα έναντι, όπως υποστηρίζουν ναυλομεσιτικοί οίκοι, πολύ καλών οικονομικών συμφωνιών.
Αυτό σημαίνει ότι θα εισρεύσει στα ταμεία τους «ζεστό» χρήμα ύψους έως και 20 εκατ. ευρώ, δίνοντας λύση στα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν λόγω της μείωσης της επιβατικής κίνησης και της σημαντικής αύξησης της τιμής των καυσίμων.
Να σημειωθεί ότι για το 2010 μόνο οι εισηγμένες στο Χ.Α. ακτοπλοϊκές εταιρείες εμφανίζουν ζημίες άνω των 200 εκατ ευρώ.
Ετσι η αξιοποίηση πλοίων τους για τη μεταφορά πολιτών από τη φλεγόμενη Λιβύη στην Κρήτη αποτέλεσε «λαχείο» για τα οικονομικά τους, που βρίσκονταν στο «κόκκινο» και σκέφτονταν, μάλιστα, να «δέσουν« πλοία τους για να μειώσουν το λειτουργικό κόστος τους.
Οι συμφωνίες χρονοναύλωσης, κατά πληροφορίες, έγιναν με την κινεζική πλευρά και μπορεί επισήμως οι εταιρείες να μην αναφέρονται σε συνολικά ποσά, ωστόσο ναυλομεσιτικοί οίκοι υποστηρίζουν ότι η ημερήσια ναύλωση ενός επιβατηγού σκάφους ενδέχεται να ξεκινάει από 250 χιλιάδες ευρώ και να φθάνει έως και τις 350 χιλιάδες ευρώ ανάλογα με τον τύπο του.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η χρονοναύλωση αποτελεί ένα «πακέτο», στο οποίο περιλαμβάνονται τα ασφάλιστρα, που είναι αυξημένα λόγω των ταραχών που βρίσκονται σε εξέλιξη στις περιοχές όπου κατευθύνονται τα πλοία, το κόστος των καυσίμων, το κόστος του πληρώματος, το κόστος των υπηρεσιών του πλοίου προς τους μεταφερόμενους επιβάτες κ.ά.
«Εκτιμάται ότι οι συμφωνίες που έγιναν ίσως να μην είναι ίδιες για όλες τις εταιρείες, καθώς αφορούν είτε το κόστος για ένα μόνο ταξίδι είτε τη συνολική ναύλωση πλοίου ή πλοίων για διάστημα έως και δέκα ημέρες», ανέφεραν στην «Κ» ναυλομεσιτικοί κύκλοι του Πειραιά.
Οι εταιρείες Μινωικές Γραμμές, ΑΝΕΚ και Hellenic Sea Ways (HSW) έχουν διαθέσει συνολικά πέντε πλοία τους για τη μεταφορά πολιτών από τη Λιβύη. Ειδικότερα η ΑΝΕΚ έχει ναυλώσει τα επιβατηγά πλοία Hellenic Spirit, Olympic Champioκαι Ελευθέριος Βενιζέλος. Η HSW ναύλωσε το Express Santorini και το Νήσος Ρόδος και οι Μινωικές Γραμμές ναύλωσαν το Knossos Palace και κατά πληροφορίες διεξάγονται συζητήσεις προκειμένου να ναυλωθεί και το επιβατηγό πλοίο Europa Palace.
Σύμφωνα με πρόχειρους υπολογισμούς ναυλομεσιτικών κύκλων, στα ταμεία της ΑΝΕΚ αναμένεται να εισρεύσουν περισσότερα από 9 εκατ. ευρώ, στην HSW άνω των 6 εκατ. ευρώ και στο ταμείο των Μινωικών Γραμμών περισσότερα από 3 εκατ. ευρώ εφόσον δεν χρησιμοποιηθεί και δεύτερο πλοίο της εταιρείας.
Ναυτιλιακοί κύκλοι στον Πειραιά υποστηρίζουν ότι η προτίμηση προς τα ελληνικά ακτοπλοϊκά πλοία δείχνει αφενός την αναγνώριση της υψηλής ποιότητας και ασφάλειας που διαθέτει η ελληνική ακτοπλοΐα και αφετέρου την εμπειρία που υπάρχει από προηγούμενες μεταφορές πολιτών, με απόλυτη ασφάλεια, από περιοχές όπου βρίσκονται σε εξέλιξη ταραχές.
Οι ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες είχαν χρησιμοποιηθεί και στο παρελθόν, το 2006, στον πόλεμο του Λιβάνου, για να μεταφέρουν πολίτες εκτός της εμπόλεμης περιοχής χωρίς, όμως, να γίνει ποτέ γνωστό το συνολικό ποσόν που εισέρρευσε στα ταμεία τους.
«Η Ελλάδα είναι ο καλύτερός μας φίλος. Η βοήθειά σας θα αφήσει μια σημαντική ρίζα στην κινεζική ιστορία», δήλωσε, ο Kινέζος πρέσβης στην Αθήνα, Λούα Λι, για την ασφαλή μεταφορά Kινέζων πολιτών από τη Λιβύη στην Κρήτη.
kathimerini.gr-ΝΙΚΟΣ MΠΑΡΔΟΥΝΙΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου